Ministerul Educației propune un amendament inovator pentru educația mamelor gravide și a elevilor părinți în cadrul proiectului legii învățământului preuniversitar, care a fost dezbatut în ședința Comisiei de Învățământ pe data de 24 aprilie.
Potrivit noului articol 74, elevele gravide și elevii părinți vor beneficia de un program de studiu adaptat nevoilor lor și de facilități care vizează combaterea abandonului școlar.
Această inițiativă vine ca răspuns la fenomenul mamelor minore, care este unul cronicizat în România și afectează în principal fetele cu acces îngreunat la educație și sănătate.
Potrivit datelor Eurostat, aproape 45% dintre fetele care au devenit mame sub vârsta de 15 ani în 2020 în statele UE provin din România. Prin urmare, Ministerul Educației elaborează o metodologie specifică privind școlarizarea elevelor gravide și a elevilor părinți, aprobată prin ordin al ministrului Educației, în termen de 12 luni de la adoptarea legii, pentru a proteja dreptul la educație al acestora.
Ministerul Educației va colabora cu Ministerul Sănătății și Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, autoritățile publice locale, cultele recunoscute de lege și organizațiile neguvernamentale pentru a promova programe de prevenire a sarcinilor nedorite și a maternității timpurii în rândul elevilor. Aceste programe vor fi adaptate vârstei și nivelului de dezvoltare al elevilor, cu scopul de a preveni abandonul școlar și a ajuta elevii să continue să studieze și să-și dezvolte abilitățile.
În plus, în cazul în care elevele gravide sau elevii părinți întâmpină dificultăți financiare în a-și asigura necesarul de rechizite, haine sau alte resurse necesare pentru a participa la cursuri, aceștia vor fi sprijiniți financiar în conformitate cu metodologia din legislație. De asemenea, în unitățile administrativ-teritoriale cu un număr crescut de eleve gravide și elevi părinți, la nivelul unității de învățământ unice sau cu cele mai multe astfel de cazuri înregistrate se va aloca obligatoriu un post de mediator școlar.
Toate aceste măsuri vor contribui la asigurarea educației și la prevenirea abandonului școlar pentru toți elevii, indiferent de situația lor personală. Prin urmare, este important să continuăm să sprijinim și să promovăm educația sexuală, astfel încât elevii să aleagă școala acum și sarcina în momentul când sunt pregătiți cel puțin psihic.
Redau mai jos Articolul 74 , propus de ministra Ligia Deca în comisia pentru învățământ:
„1. Statul român garantează accesul egal la educație pentru elevele gravide și pentru elevii care au devenit părinți, fără niciun fel de discriminare din partea membrilor comunității școlare. Unitățile de învățământ au obligația să ia măsuri adecvate pentru a proteja elevele gravide și elevii părinți de stigmatizare sau discriminare, inclusiv prin asigurarea unui mediu de învățare sigur și incluziv.
2. Elevele gravide și elevii părinți vor beneficia de un program de studiu adaptat nevoilor lor, care să le permită să-și continue studiile, inclusiv prin oferirea, acolo unde este posibil, de posibilități de învățare online.
3. În vederea protejării dreptului la educație a elevelor gravide și a elevilor părinți, Ministerul Educației elaborează, în termen de 12 luni de la adoptarea legii, o metodologie specifică privind școlarizarea elevelor gravide și a elevilor părinți, aprobată prin ordin al ministrului educației.
4. Ministerul Educației, în colaborare cu Ministerul Sănătății și Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, autoritățile publice locale, cultele recunoscute de lege și organizațiile neguvernamentale promovează programe de prevenire a sarcinilor nedorite și a maternității timpurii în rândul elevilor. Programele vor fi adaptate vârstei și nivelului de dezvoltare al elevilor.
5. Elevele gravide și elevii-părinți beneficiază cu prioritate de următoarele facilități care vizează combatere a abandonului școlar, în conformitate cu metodologia prevăzută la alineatul trei:
a) motivarea unui număr limitat de absențe,
b) transferul în cadrul unor grupe speciale cu program flexibil,
c) asistență medicală specifică în cabinetele de medicină școlară și în cabinete specializate,
d) activități de învățare remedială,
e) activități în cadrul Programului școala după școală și a Programului educațional A doua șansă. Metodologia de organizare a programului educațional prevăzută la articolul 20 alineatul doi va cuprinde, în mod obligatoriu, măsuri specifice care să faciliteze accesul la acesta.
f) consiliere școlară, inclusiv cu sprijinul unui mediator școlar și psihologică. Consiliere administrativă cu privire la drepturile educaționale, inclusiv cu sprijinul unui mediator școlar.
h) prioritate la înscrierea copilului în cadrul unităților de învățământ preuniversitar de nivel ante-preșcolar din apropierea unității de învățământ la care este înscris elevul părinte,
i) prioritate la accesarea serviciilor complementare de educație timpurie,
j) prin excepție de la articolul 33 alineatul 9, prioritate la transfer în cadrul unei unități de învățământ care are în structură nivelul antepreșcolar pentru înscrierea copilului,
k) posibilitatea de a amâna examenele în cazul în care acestea coincid cu perioada de naștere sau cu perioada de îngrijire a copilului.
6. Formarea de grupe speciale se realizează în conformitate cu prevederile metodologiei prevăzute la alineatul trei și nu constituie segregare școlară.
7. Unitățile de învățământ preuniversitar care au înmatriculate eleve gravide sau elevi părinți beneficiază de sprijinul CJRAE / CMBRAE prin activități specifice.
8. Pe toată perioada școlarizării elevelor gravide sau a elevilor părinți, se desemnează un cadru didactic monitor care are obligația de a supraveghea parcursul educațional al acestora, de a ține în permanență legătura cu unitatea de învățământ la care aceștia sunt înmatriculați și de a propune măsuri educaționale în interesul acestora.
9. Elevele gravide și elevii părinți beneficiază de rezervarea locului de școlarizare în cadrul unității de învățământ la care sunt școlarizate și au dreptul de a reveni în unitatea de învățământ oricând în timpul anului școlar.
10. În cazul în care elevele gravide sau elevii părinți întâmpină dificultăți financiare în a-și asigura necesarul de rechizite, haine sau alte resurse necesare pentru a participa la cursuri, aceștia vor fi sprijiniți financiar în conformitate cu metodologia prevăzută la alineatul trei.
11 DJIP/DMBIP monitorizează situația și progresul elevelor gravide și elevilor părinți în ceea ce privește continuarea studiilor.
12 Datele colectate de Direcțiile județene / Direcția Municipiului București sunt utilizate pentru a dezvolta și îmbunătăți politicile și programele educaționale care vizează elevele gravide și elevii părinți, astfel încât aceștia să poată să își continue studiile.
13. Monitorizarea integrată se realizează sub coordonarea managerului de caz din cadrul DGASPC, cu sprijinul direcțiilor județene sau a municipiului București, în conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin comun al ministrului educației și ministrului familiei, tineretului și egalității de șanse.
14. Pe toată perioada școlarizării, elevele gravide și elevii părinți sau reprezentanții legali ai acestora beneficiază de consilier administrativă cu privire la drepturile educaționale pe care le au. Consilierea administrativă se realizează, din oficiu, obligatoriu, de către un inspector desemnat de către direcțiile județene de învățământ preuniversitar sau a municipiului București, în conformitate cu metodologia prevăzută la alineatul 3. Dosarul conținând documentele școlare și orice act necesar pentru revenirea cu prezență fizică în unitatea de învățământ de bază va fi întocmit instituțional de către inspectorul școlar desemnat, în baza cererii părintelui sau reprezentantului legal al elevei.
15. În unitățile administrativ-teritoriale cu un număr crescut de eleve gravide și elevi părinți, la nivelul unității de învățământ unice sau cu cele mai multe astfel de cazuri înregistrate se alocă suplimentar, în mod obligatoriu, un post de mediator școlar“.
Personal, consider că sprijinul financiar acordat tinerilor părinți este important. Aceștia vor beneficia de ajutor în cazul în care întâmpină dificultăți în a-și asigura necesarul de rechizite, haine sau alte resurse necesare pentru a participa la cursuri. Acest necesar în zonele rurare este esențial, chiar face diferența între abandon și școlarizare în ciuda responsabilităților de acasă.
De asemenea, în unitățile administrativ-teritoriale cu un număr crescut de eleve gravide și elevi părinți un mediator școlar va ajuta acești elevi să depășească dificultățile și să se integreze cu succes în sistemul educațional. Această integrare se va suprapune peste noutatea sarcinii, nașterii și îngrijirii nou-născutului, ceea ce va face dificila reintegrarea copilului devenit părinte.
Este important să subliniem că toate aceste măsuri sunt luate în contextul unui fenomen grav care afectează România în mod cronicizat: mamelor minore. Aproape jumătate dintre fetele care au devenit mame sub vârsta de 15 ani în 2020 în statele UE provin din România, potrivit datelor Eurostat. Acesta este un fenomen care nu poate fi ignorat, iar Ministerul Educației și alte autorități implicate au luat măsuri importante pentru a-l combate.
Personal consider articolul 74 bine gândit și sper să fie implementat cât de curând, însă sunt conștientă că trebuie pregătit și personalul care va ajuta această categorie de elevi care mai mult se ascund sau dispar subit din registrele școlare.
În final, putem spune că este important să educăm tinerii cu privire la sexualitate și sănătate sexuală. Este important să ne asigurăm că elevii noștri primesc informații corecte și sunt pregătiți să ia decizii responsabile în ceea ce privește propria lor viață sexuală și reproductivă. De asemenea, este important să ne asigurăm că elevii noștri au acces la educație de calitate și că sunt sprijiniți în cazul în care se confruntă cu dificultăți, fie ele financiare sau de altă natură.
Recomand părinților să participe ei, cât și copiii lor la cursuri de educație sexuală. Să cumpere și să citească împreună cărți tematice despre igienă și educație sexuală adecvate vârstei copiilor, este cea mai ieftină formă de educare după discuțiile CORECTE din familie.
Vezi aici ce articole am mai scris eu despre EDUCAȚIE SEXUALĂ.
Descoperă mai multe la de la sex la dragoste
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.
De la ce garanteaza statul pana la cum sunt tratate aceste fete in scoli (in special de catre cadrele didactice) este cale lunga. Sau, cine stie, or fi cazuri izolate cele de care stiu eu?
Nu contest ceea ce sti tu, dar recent am flat de campanii noi in scoli din zone defavorizate. Campanii ce ofera gratuit absorbante fetelor, printre altele.
Aceasta este o masura cu adevarat inovatoare si necesara pentru a sprijini tinerele mame si parinti in parcursul lor educational. Prin acest amendament, se doreste combaterea abandonului scolar si protejarea dreptului la educatie al acestor elevi, oferindu-le un mediu de invatare sigur si adaptat nevoilor lor. De asemenea, este important sa promovam
Buna, nu stiu cat de inovatoare este aceasta masura, dar este una de sprijin cu siguranta. Mai ales pentru ca o mama elev nu are venituri iar cheltuielile sunt mari cu cresterea unui copil.