Ar putea fi categoria de vârstă cea mai provocatoare, pentru că uni părinți nu au spun un cuvânt despre educația sexuală până la această vârstă. Sau nu vor și nu îi condamn 🙂 , dar, mă pot propune pe mine ca să le vorbesc copiilor. 😛
Părinții copiilor de 5-8 ani nu știu de unde să înceapă, cât să spună, când să se oprească. Nu știu dacă să inițieze ei discuția sau să aștepte întrebările copilului. Cu toate acestea ei deja răspund la întrebări sau situații ce țin de educația sexuală. 😀
Cum așa? Reacționând la glumele despre chiloți, fundul gol, pipi, caca, diaree.
Ce-i drept, aceste cuvinte sunt folosite ca o placă stricată de patefon:
Pipi, pipii, pipilică, pipiloi, pipiluț, pipițel.
Caca, caca, căcuța, căchel, căcuț, căcățel, căcău, căcăloi, căcăluț.
Fund, fund, funduț, fundel, funduțel, funduliț, fundoi, fundețe, funduluaie.
Diaree, di-a-re-e, diareuță, diareoaie, diacuță, dialee, diariță.
Chiloți, chiloței, chiloțeluși, chiluți, chiloțoi,
Creativitatea copiilor nu se oprește la cele enumerate. Sunt sigură că ați mai auzit și alte variante pentru cuvintele chiloți, fundul gol, pipi, caca și diaree.
Intervalul de vârstă 5-8 ani este cel care stârnește curiozitatea și pe partea de tehnică. Dar, nu vă bucurați, căci începe tot cu pipi, caca, diaree, dar, și cu întrebări tehnice despre . Da, tehnice. Copilul vrea să știe procedeul. Efectiv puteți explica făcând abstracție fix de cuvintele „placă stricată „, apelând la obiecte similare din jurul vostru.
Vă dau câteva indicii: seringă, furtun, buzunar, traseu. Acum încercați să explicați cuvintele tip „placă stricată ” prin intermediul acestor indicii 😀 Nu reușești, lasă-mi un mesaj, fiind mamă de gemeni aud des astfel de vorbe și fiecare necesită o altă abordare pentru că vine de la un alt copil. 😛
Din moment de ați spart gheața cu explicațiile tehnice, copiii vor întreba pur și simplu la nimereală „Cum funcționează chestia asta?” pentru că în mintea lor vor face comparație între procesele tehnice.
Zilele trecute, de exemplu, Alin era cu mine într-un supermarket în timp ce Denis era la logoped. În magazin am ajuns și la raionul de patiserie. Eu mă uitam să iau o gustare, ceva mai puțin dulce și mai fară sosuri tip pizza, iar Alin începuse să tragă de sertare. La început ca să ia ceva din ele, apoi a fost fascinat de felul cum se deschide și închide sertarul. Ce-i drept era un sistem de geam și sertar combinate ingenios, unul deasupra celuilalt când sunt deschise la capacitate maximă. Când sunt închise par a afi compacte raftul cu geamul.
Tot în această perioadă apare și joaca în pielea goală. În primă fază este bucurie, pură joacă și laudă a propriului corp.
Mereu aud la copiii mei „Uite mami ce pot să fac!” și „Mami, mai pot să fac și asta!”
Dacă contextul nu deranjează, totul se întâmplă ocazional și nu intenționat, atunci este pură joacă.
Ce înseamnă ocazional? Păi poate fi înainte sau după baie sau când se schimbă complet de haine. Poate fi odată sau de două ori pe lună. Ceea ce nu este exagerat. Mai ales dacă este acasă, în camera de baie sau strict în camera lui.
Copiii nu au inhibiții, pudoare sau jenă pentru că nu au conștientizat încă acești termeni. Această conștientizare se va face după vârsta de 6 ani, cu precădere spre 12, primele ar fi fetițele, apoi băieții. Dar cum categoria noastră de discuție este 5-8 ani, am spune că la 8 ani ar avea habar de ceva jenă. Ceva, nu prea multă 😛
Vremea întrebărilor este fix TOATĂ COPILĂRIA
Dar, numai dacă a fost încurajat copilul în mica copilărie să pună întrebări. Sau, dacă i s-a răspuns mereu la întrebări. Deși nu ne dăm seama, copilul observă dacă i se satisface această nevoie de răspunsuri. Dacă este ignorat sau certat pentru întrebările adresate, atunci nu va mai adresa altele, dar, VA CĂUTA RĂSPUNSURI ÎN ALTĂ PARTE/ALTE PĂRȚI sau VA EXPERIMENTA. Fix aici este un punct de cotitură în educația copilului, care are legătură cu tot ce înseamnă educație.
Însă, de văzut se vede în general când apare o sarcină sau copilul a luat o boală cu transmitere sexuală. Restul, când testează aparate pe curent, mobilier sau altele obiecte găsite în casă nu prea sunt mediatizate. Numai eu am scris câteva rânduri când unul dintre băieții mei au tăiat cablul la un epilator pentru a vedea curentul. Efectiv scutura cablul și se aștepta SĂ CADĂ NIȘTE CURENT ELECTRIC 😀
DECI :p
Când copiii pun o întrebare, există un motiv:
- Au văzut
- Au auzit
- S-a întâmplat ceva
Poate fi de rău sau de bine. Poate fi legat de copii sau adulți, animale, arme, etc…
Uneori copiii se tachinează cu cuvinte pe care nu le înțeleg, dar sună interesant pe pronunțat. Un alt exemplu cu copiii mei ar fi expresia „Coana mare”, auzită în parc la un copil cu care se jucau, apoi au repetat pentru că suna interesant.
O altă etapă din procesul de educație sexuală la categoria de vârstă 5-8 ani este „exhibiţionismul”. Am pus în ghilimele și explic imediat.
Un copil care manifestă tendințe de exhibiţionism sexual nu are nimic în comun cu exhibiţionismul adulților. Din acest motiv am trecut în fața lui și cuvântul TENDINȚE. Este pur și simplu o joacă de câteva minute în pielea goală. Este fix ce am spui mai sus când menționam cum mă strigau copiii să îmi spună ce pot face cu corpul lor.
Și urmează ceva pentru fete 🙂
În apropierea vârstei de 8 ani fetița trebuie să știe despre menstruație și modificările corporale la pubertate. Aici trebuie să recunosc că ar fi loc de un articol întreg, așa că aici, în acest articol las numai mențiunea că ar fi bine să cunoască ideea principală din etapa cu MENSTRUAŢIA. Promit să scriu acel articol și să revin aici cu link către el.
În trecut am recomandat o carte tot despre educație sexuală numai pentru că explica atât de bine menstruația și procesul fizic. Cu o poză(click pe poză pentru informații ) din cartea respecrivă am reușit să o dau sold out pe site-ul Libris. M-am bucurat atât de tare, încât m-am ofticat când am primit mesaje că se dorește cartea dar nu se mai găsește.
Părul este jenant, scârbos și vizibil…
Copiii se pot speria de schimbările fiziologice ale colegilor de la școală sau ale prietenilor. Vocea, înălțimea și părul devin motive de râs, jenă, bullying. 🙁 Dar, pentru că media și societatea preferă un om fără păr în alte locuri decât pe cap, copilul începe să simtă presiunea acestui păr nedorit. Dar, (al 2-lea dar 😀 ) mai este și partea în care toată viața lui până în acel moment copilul s-a obișnuit cu un corp fără păr. Acum acest păr este o grijă în plus, fie de mascat, fie de eliminat. Dar clar, este un motiv de jenă.
Pentru alți copii apare un fenomen puțin întârziat, MASTURBAREA. Ceea ce trebuie să rețineți voi scrie la liniuță: 🙂
*nu țipați când descoperiți copilul că se masturbează, vă cereți scuze și reveniți când copilul este îmbrăcat corespunzător
*nu deranjați dacă copilul este în baie sau în camera lui
*dacă nu este în baie sau în camera lui îi recomandați să se ducă într-una din cele două
*amintiți-i de igiena corporală de după
*recomandați-i să evite locurile cu public sau prezența altor persoane când se masturbează.
Sunt sigură că subiecte din zona de educație sexuală la copiii de 5-8 ani mai sunt, dar nu doresc să aduc multă informație dintr-o dată. Las să se depună semințele acestui articol în mințile și în viețile voastre. Puteți să reveniți la el sau să îl recomandați ori de câte ori considerați că este necesar. În viitor voi continua cu alte serii de vârstă, la care voi adăuga și materiale ajutătoare.
Dacă ai citit articolul și tot nu ai curajul să vorbești despre educația sexuală potrivită vârstei copilului tău, contactează-mă( delasexladragoste@gmail.com ). Sunt sigură că putem să găsim o metodă potrivită pentru tine.
Acestea fiind spune mă retrag. În realitate motivul este următorul: mai am de citit aproximativ jumătate din cartea 50 de mituri despre sex 😛
Până la următorul articol aș vrea să mă ajutați cu câteva întrebări sau situații despre această zonă de 5-8 ani. Ce provocări ați avut legat de educația sexuală și nu ați putut cel puțin pe moment să rezolvați?
Descoperă mai multe la de la sex la dragoste
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.
lor sau in curtea vecinului de deasupra, la joaca aferenta 😛
Rezumatul articolului ar fi ca:
Intervalul de varsta 5-8 ani este o varsta provocatoare pentru educatia sexuala. Copilul este curios si vrea sa stie cum functioneaza chestiile. Adesea, parintii nu stiu cum sa reactioneze la intrebarile legate de educatia sexuala sau la cuvintele „placa stricata” folosite ca joaca. Este bine sa-i explici tehnica dar evitand cuvintele „placa stricata” si apeland la obiecte din jurul vostru. Copiii vor interoga orice obiect/sistem si incerca sa faca comparatii. Este fireasca si acceptabila joaca in pielea goala, ocazional si in anumite context pe care le controlezi tu ca parinte.
Intervalul de varsta 5-8 ani este o varsta provocatoare pentru educatia sexuala. Copilul este curios si vrea sa stie cum functioneaza chestiile. Adesea, parintii nu stiu cum sa reactioneze la intrebarile legate de educatia sexuala sau la cuvintele „placa stricata” folosite ca joaca. Este bine sa-i explici tehnica dar evitand cuvintele „placa stricata” si apeland la obiecte din jurul vostru. Copiii vor interoga orice obiect/sistem si incerca sa faca comparatii. Este fireasca si acceptabila joaca in pielea goala, ocazional si in anumite context pe care le controlezi tu ca parinte.
Sunt curioasa sa imi spuneti care a fost marea provocare a dumneavoastra in intervalul de varsta 5-8 ani ai copilului.